Posted by: Forsøgsdyrenes Værn | 18. maj 2010

Golf og pelse

Hvad har golf og bekæmpelse af sygdom til fælles? De kan begge bruges til at reklamere for pelsindustrien!

Facaderenovering
Pelsindustrien forsøger at score billige points ved at præsentere en moderne og progressiv facade for omverden, som slet ikke har hold i den stærkt kritisable virkelighed på pelsfarmene. Således også en ny PR-kampagne, hvor et pelsfirma forsøger at forbedre sin etiske profil ved at love at donere 10 % af deres indtjening fra opbevaring af folks pelse til kampen mod brystkræft – penge, som næppe er øremærkede til forskning uden brug af dyr.

Blåstempling uden omtanke
Det er trist, at en sportspersonlighed som Iben Tinning stiller op som reklamesøjle for en industri, hvis etiske omdømme for længst er kæntret. Endda med en minkkåbe skødesløst hængende ved hånden (mellem 35 og 55 mink skal slås ihjel for at lave én frakke). Ligeså forstemmende er det at se, hvordan en sygdomsbekæmpende forening som Kræftens Bekæmpelse lader alle etiske overvejelser ligge, blot det kan betyde lidt ekstra indtjening.

Fortidslevn
Det er længe siden, at pels var statussymbol. I dag vokser modstanden mod brug af pels både i befolkningen og blandt celebre modeikoner som Twiggy eller Christina Aguilera. Selv helt store modehuse er efterhånden begyndt at tilpasse sig de nye vinde og viser kunstig pels eller slet intet pelsværk i deres shows. Dyrenes usle og unaturlige liv på pelsfarmene, den ekstremt trange opstaldning og den barske håndtering er uværdigt for dyrene og for os mennesker. Nærværende PR-fremstød, der skulle give pelsindustrien et humant ansigt, ligner en sidste desperat krampetrækning fra en industri, der forhåbentligt er på vej til at blive et fortidslevn.


Kategorier

%d bloggers like this: