Posted by: Forsøgsdyrenes Værn | 23. februar 2011

Mediernes kæledægge

Pelsindustrien er med få markante undtagelser mediernes kæledægge. Om det handler om minkfabrikkernes eksport, brancheforeningens aktiviteter eller modeshows, står blade og aviser altid klar med en entusiastisk omtale.

Ukritisk lovprisning
Således også med Berlingskes omtale af Kopenhagen Furs show i den nyligt afviklede modeuge i København. Det ikke lader til, at avisens begejstrede skribent på noget tidspunkt er stoppet op for at overveje, hvad de ’kreationer’, hun lovpriser, har kostet i lidelser for pelsdyrene. Det burde ellers være nemt at finde frem til den relevante dokumentation – der findes talrige vidnesbyrd om dyrenes barske liv på pelsfarmene, hvor de lever i trange bure og i fuldstændig modstrid med deres naturlige instinkter. Den enøjede fokusering på at brande Danmark i det globale forbrugersamfund går øjensynligt forud for enhver form for kritisk stillingtagen.

Skyd budbringeren
Til gengæld fandt Berlingskes udsendte det betimeligt at gøre sig munter på bekostning af de pelsmodstandere, der var mødt op ved indgangen – på trods af, at der heller ikke denne gang var tale om andet end en fredelig tilkendegivelse af, at modeindustrien bør tænke over, at pelsdyrene gennemgår store lidelser inden de slås ihjel. Myten om fanatiske dyreaktivister viser sig at være temmelig sejlivet – og ganske omvendt proportionel med dens hold i virkeligheden. Måske fordi det er nemmere at sprede myter end at lytte til budskabet: pels hører hjemme på dyr, ikke på forfængelige mennesker.


Kategorier